Recenzja książki - Kōshun Takami "Battle Royale"
Kōshun Takami "Battle Royale" - japoński klasyk, który mógł zainspirować Suzanne Collins i twórców Fortnite
Paulina
7/4/20252 min read


Lato to dobry okres na podróż do Japonii ze względu na letnie festiwale, ale również idealny czas, żeby wziąć książkę / czytnik w plecak i cieszyć się niebanalną lekturą.
Z pewnością kojarzycie Igrzyska śmierci Suzanne Collins? A może gracie w Fortnite? Wiedzieliście, że inspiracją do tych popularnych tytułów mogła być powieść japońskiego autora pt. Battle Royale?
Tak, właśnie ta powieść jako pierwsza przedstawia rozgrywkę, która dziś znana jest jako battle royale.
Battle Royale (jap. バトル・ロワイアル Batoru rowaiaru) autorstwa Kōshuna Takamiego została wydana w Japonii w 1999 roku. Ze względu na eksponowanie sceny przemocy, powieść spotkała się w ojczystym kraju Takamiego z dużą krytyką, a jednocześnie z uznaniem czytelnika. Szybko stała się bestsellerem i wyszła poza rynek japoński, gdzie została przyjęta z równie dużym entuzjazmem. Doczekała się adaptacji w formie mangi i filmu pełnometrażowego o tym samym tytule, który pojawił się już w 2000 roku.
O czym jest Battle Royale?
Akcja rozgrywa się w alternatywnej rzeczywistości w Republice Wielkiej Azji Wschodniej. Co roku w totalitarnym państwie pod przywództwem Wodza jedna, wybrana losowo klasa z danej prefektury, zostaje zmuszona do okrutnej gry, podczas której uczestnicy mają zabijać się nawzajem. Zasady są surowe, a brak działania skutkuje śmiercią. Nie ma drogi ucieczki, nie ma innego rozwiązania - zabijesz, albo zostaniesz zabity. Przeżyć może tylko jeden.
Jak postąpi grupa nastolatków, kiedy dowie się, że musi zabijać kolegów z klasy?
Battle Royale Takamiego różni się od wspomnianych Igrzysk śmierci światem przedstawionym, miejscem akcji, ale przede wszystkim bohaterami i wglądem w ich psychikę i niepłytkie emocje. Każdy z uczniów dostaje tylko plecak przetrwania i przypadkowe narzędzie do zabijania. Żaden nie ma mentora, nie ma sponsorów, nie ma pojęcia, kim tak naprawdę jest wróg. W strefie gry musi zrobić tyle, by przeżyć Tylko tyle i aż tyle. Po wszystkim na zwycięzcę czeka dożywotnie wynagrodzenie i medal Wodza. Co w takiej sytuacji mogą zrobić nastolatki, dla których do tej pory największymi zmartwieniami było zdanie do następnej klasy, czy młodzieńcze miłostki?
Za pierwsze polskie wydanie odpowiada wydawnictwo Vesper. Przepiękną oprawę graficzną przygotował Maciej Kamuda.
Książkę możesz kupić w empiku i innych wybranych księgarniach.
Dzieło Takamiego w przekładzie Urszuli Knap czyta się płynnie i przyjemnie. Tłumaczka uchwyciła niuanse języka japońskiego i dobrze przełożyła je na nasz język, by były zrozumiałe dla polskiego odbiorcy.
Komu będziesz kibicować?
Historia 42 uczestników morderczej gry rozpisana na ponad siedmiuset stronach sprawia, że Czytelnik zdąży poznać wszystkich uczniów. Każdy ma swoją przeszłość, marzenia, które się nie spełnią, kolegów ze szkolnej ławki, którzy w strefie rozgrywki mogą okazać się wrogami w walce na śmierć i życie. Każdy ma charakter i uczucia. Komu będziesz kibicować, zależy od Ciebie, ale wyniku gry nie da się przewidzieć aż do ostatnich stron. Takami w umiejętny sposób trzyma czytelnika w napięciu aż do końca. Nie sposób oderwać się od lektury.
Polskie wydanie
Kōshun Takami Battle Royal - fenomen na skalę światową
Powieść Takamiego inspiracją dla kolejnych twórców

Centrum Japońskie Maru Gaku
dzięki naszym kursom językowym, planom podróżniczym i kontaktom biznesowym.
Kontakt
kontakt@marugaku.pl
Martyna +48 881 914 807
© 2024. All rights reserved.
Doświadcz Japonii
Marta +48 601 351 718
Paulina +48 501 056 908