Japonia 2025/2026: Koniec tanich podróży czy burza w szklance wody?
Czy Japonia 2025/2026 będzie mniej dostępna dla turystów? Poznaj nowe zasady podróżowania: system JESTA, zmiany w Tax Free, nowe cenniki i planowaną politykę turystyczną. Sprawdź, co warto wiedzieć przed wyjazdem!
Martyna
5/15/202510 min read


W internecie aż huczy od nagłówków wieszczących koniec ery dostępnych podróży do Japonii. "Rok 2025 to ostatni dzwonek na tani wyjazd!", "Japonia utrudnia wjazd turystom!", "2026 to twoja ostatnia szansa!" – takie i podobne komunikaty sieją niepokój wśród osób marzących o podróży do Japonii. Zanim jednak spakujecie walizki w panice lub całkowicie zrezygnujecie z marzeń, przyjrzyjmy się faktom i oddzielmy je od clickbaitowych półprawd, często serwowanych przez "ekspertów" po jednej, krótkiej wycieczce do Japonii.
W Centrum Japońskim Maru Gaku śledzimy te zmiany na bieżąco, więc chcemy rozwiać kilka najpopularniejszych mitów i pomóc Wam zrozumieć, co tak naprawdę dzieje się teraz w japońskiej turystyce.
Koniec z łatwym wjazdem? Strach przed systemem JESTA
Jedna z często powtarzanych obaw dotyczy rzekomych trudności z uzyskaniem wizy do Japonii z powodu wprowadzenia nowego systemu "ETA" (lub JESTA).
Zacznijmy od podstaw – turyści z Polski (i wielu innych krajów) nie potrzebują wizy, aby wjechać do Japonii na okres do 90 dni. Wystarczy ważny paszport. To się nie zmienia!
Czym jest JESTA? System, o którym mowa, to JESTA (Japan Electronic System for Travel Authorization - 日本版電子渡航認証システム Nihon Ban Denshi Tokou Ninshou Shisutemu). Jest on wzorowany na amerykańskim systemie ESTA i przeznaczony dla obywateli krajów objętych ruchem bezwizowym, w tym Polski. Jego głównym celem nie jest utrudnienie wjazdu, a wręcz przeciwnie – wstępna weryfikacja podróżnych przed przylotem ma przyspieszyć procedury na lotniskach i zwiększyć bezpieczeństwo.
Kiedy JESTA wejdzie w życie? Pierwotnie planowano wdrożenie do 2030 roku, jednak na niedawnych obradach 26. Posiedzenia Rady Ministrów ds. Promocji Japonii jako Kraju Turystycznego wyrażono chęć wprowadzenia systemu jak najszybciej.
Co to oznacza w praktyce? Podobnie jak wielu z Was już teraz korzysta z systemu Visit Japan Web do zgłaszania informacji przed podróżą, tak i JESTA będzie wymagać elektronicznej rejestracji. Korzyścią ma być usprawnienie i przyspieszenie kontroli imigracyjnej. Kto z nas nie chciałby uniknąć długich kolejek po wielogodzinnym locie? (Sama ostatnio stałam 1,5 godziny do kontroli paszportowej na Naricie, więc osobiście liczę na poprawę!)
Czy JESTA będzie płatna? Na ten moment nie ma oficjalnych informacji o kosztach. Amerykańska ESTA kosztuje 21 dolarów. Można przypuszczać, że jeśli opłata za JESTA zostanie wprowadzona, będzie to kwota podobnego rzędu. Pamiętajmy jednak – to nie jest opłata za wizę, bo wizy jako turyści nie potrzebujemy! Nie składamy żadnych wniosków wizowych w ambasadzie. Ewentualna opłata za JESTA to koszt autoryzacji podróży, a nie samej wizy.
Wzrost cen i utrudnienia dla turystów – czy Japonia znów stanie się luksusem dla nielicznych?
To kolejny gorący temat, budzący wiele emocji. Zanim jednak zagłębimy się w szczegóły, warto przywołać szerszy kontekst. Przez wiele lat Japonia była postrzegana jako kraj niezwykle drogi, a przez to trudno dostępny dla przeciętnego turysty. Jednak w ostatnich latach sytuacja uległa diametralnej zmianie. Przyczyniło się do tego zarówno znaczne osłabienie jena (utrzymujący się niski kurs), jak i – z drugiej strony – wzrost cen oraz płac w Europie. W efekcie, Japonia stała się znacznie bardziej przystępna cenowo niż kiedyś. Co więcej, Japonia nie należy do krajów, które często modyfikują swoje cenniki. Zmiany następują tam raczej rzadko, ale gdy już mają miejsce, mogą być bardziej znaczące – choć nierzadko są to pierwsze korekty od kilkudziesięciu lat.
Zmiana systemu Tax-Free
Rzeczywiście, od 1 listopada 2026 roku obecny system tax-free, gdzie zniżkę (zwrot 10% podatku) otrzymujemy od razu przy kasie, ma przejść do historii.
W praktyce nie oznacza to jednak, że stracimy możliwość odzyskania podatku! Zmieni się procedura. Zwrot podatku będzie możliwy do uzyskania na lotnisku, w specjalnym okienku, po przedstawieniu odpowiednich dokumentów. Wymagać to będzie nieco więcej zachodu, ale sama korzyść pozostanie.
Wprowadzenie podwójnych cenników (Dual Pricing)
Na podstawie dostępnych informacji, nie istnieje żadne ogólnokrajowe prawo, dekret rządowy ani oficjalna polityka Japan National Tourism Organization (JNTO) czy Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki (MLIT), która nakazywałaby powszechne stosowanie podwójnych cenników dla turystów zagranicznych.
Inicjatywy lokalne/prywatne: Doniesienia medialne dotyczą raczej "wprowadzania" lub "rozważania" zróżnicowanych cen przez poszczególne atrakcje turystyczne lub władze lokalne. Są to więc inicjatywy oddolne, a nie odgórna dyrektywa. Przykłady:
Park tematyczny Junglia Okinawa: Planuje różne ceny dla turystów zagranicznych (8800 JPY) i mieszkańców (6930 JPY) od otwarcia w lipcu 2025. Uzasadnienie: standardy międzynarodowych parków, koszty utrzymania. Faktycznie, jak wejdziemy na stronę parku, to cena za bilet w angielskiej wersji językowej strony wynosi 8000 JPY, a w japońskojęzycznej niecałe 7000. (Swoją drogą, kto z Was słyszał o tym parku i planuje tam wizytę?)
Ośrodki narciarskie Niseko (Hokkaido): Teoretycznie zapowiedziały opłaty za dzienny karnet 6500 JPY dla turystów i 5000 JPY dla mieszkańców. (Warto pamiętać, że Niseko to tylko jeden z wielu świetnych resortów narciarskich w Japonii!) Teoretycznie, bo na oficjalnej stronie nie widać cennika jeszcze na przyszły sezon.
Zamek Himeji: Władze lokalne rozważają wprowadzenie od marca 2026 opłaty 2500 JPY dla osób spoza miasta Himeji (mieszkańcy nadal 1000 JPY). Różnica wyniosłaby więc 1500 JPY (38 PLN - stan na maj 2025). Jest to bardziej przykład wspierania lokalnych rezydentów, niż różnicowania ze względu na narodowość.
Niektóre świątynie i chramy: Np. słynna Kiyomizu-dera w Kioto rozważa wyższe opłaty dla turystów (proponowane 1000 JPY vs 500 JPY dla mieszkańców). Nie są to jednak potwierdzone informacje, a jedynie medialne doniesienia.
Restauracja Tamatebako w Tokio: To jeden, często cytowany przykład lokalu, który wprowadził podwójne ceny za bufet "all-you-can-eat-and-drink". Właściciel argumentuje to chęcią zrównoważenia zysków bez odstraszania lokalnych klientów. Nie jest to jednak powszechna praktyka.
Niespodzianką dla niektórych może być fakt, że w niektórych miejscach w Japonii podwójne cenniki funkcjonują już od lat. Turyści często o tym nie wiedzą, ponieważ ceny w japońskojęzycznych menu czy na stronach internetowych bywają niższe niż w ich angielskich odpowiednikach. Nie jest to regułą wszędzie, ale warto z ciekawości zerknąć na japońskie menu, czy wersję strony i porównać ceny z wersją angielską. Jak widać, znajomość języka japońskiego może nam się przydać, jeśli chcemy zapłacić mniej. Dlatego nauka japońskiego jest zdecydowanie wartościowa dla osób planujących podróż do Japonii - zapraszamy na nasze kursy!
Wzrost cen pociągów, atrakcji i hoteli
Od 1 kwietnia 2025 wprowadzono niewielkie podwyżki cen niektórych regionalnych biletów JR East:
JR East-South Hokkaido Rail Pass: z 35 000 JPY do 35 370 JPY (+370 JPY, czyli kilka złotych).
JR Tohoku-South Hokkaido Rail Pass: z 30 000 JPY do 30 640 JPY (+640 JPY, czyli kilkanaście złotych).
Chciałabym jednak zauważyć, że to są i tak promocyjne ceny w stosunku do normalnych biletów, i są to bilety, które mogą zakupić tylko osoby z turystycznym zezwoleniem na wjazd do Japonii.
Shinkansen (linie Tokaido, Sanyo, Kyushu): Przewoźnicy JR Central, JR West oraz JR Kyushu ogłosili korekty taryf od kwietnia 2025. JR Kyushu planuje średni wzrost o 15% na swoich liniach Shinkansen i większości połączeń ekspresowych.
Zaznaczę jednak, że dla wielu z tych linii są to pierwsze podwyżki od kilkudziesięciu lat.
W linii shinkansena Nozomi (najszybszych na liniach Tokaido i Sanyo) w marcu 2025 zredukowano miejsca nierezerwowane, czyniąc go praktycznie całkowicie objętym rezerwacją miejsc, w niektóre szczytowe okresy, takie jak Złoty Tydzień (Golden Week), wszystkie miejsca w pociągach Nozomi mają być dostępne wyłącznie na podstawie rezerwacji.
Warto wspomnieć tu o trzech istotnych faktach, które nakreślą nieco szerszy kontekst. Po pierwsze, pociągi Nozomi i tak są wyłączone z popularnego Japan Rail Pass. Po drugie, Nozomi to tylko jeden, specyficzny typ pociągu w całej, ogromnej sieci połączeń JR, która obejmuje wiele innych Shinkansenów (np. Hikari, Kodama – objętych JR Pass) oraz tysiące innych pociągów lokalnych i ekspresowych. Po trzecie, niektóre pociągi JR już są całkowicie objęte rezerwacją miejsc, więc nie jest to nic nadzwyczajnego.
Dodatkowo dopłata do miejsca rezerwowanego to opłata w wysokości kilkuset jenów.
Dla posiadaczy JR Pass czy osób wybierających inne połączenia, ta konkretna zmiana może nie mieć więc dużego znaczenia.
Rzeczywiście, atrakcje turystyczne również podrożały – na przykład wstęp do Zamku w Osace. Od kwietnia 2025 roku cena biletu wzrosła z 600 JPY do 1200 JPY, czyli z około 15 zł do 30 zł (stan na maj 2025). Mimo wszystko wciąż nie jest to wygórowana kwota, a wcześniejsza cena wydawała się wręcz symboliczna.
Wprowadzono także nową opłatę w wysokości 4000 JPY za wejście na szlak prowadzący na Górę Fuji – dotyczy to wszystkich tras. Warto jednak zaznaczyć, że opłaty te są sukcesywnie podwyższane już od kilku lat.
Ceny hoteli mogą wzrastać, co jest naturalne przy rosnącej liczbie turystów (prawo popytu i podaży). Jednak porównując ceny z wieloma europejskimi miastami, japońskie hotele często wciąż oferują konkurencyjne stawki i wysoki standard.
Kioto także planuje znaczące podwyższenie podatku od zakwaterowania. Nowe, progresywne stawki zależne od ceny noclegu, mają wejść w życie wiosną 2026, nawet do 10 000 JPY za noc w najdroższych pokojach przekraczających 100 000 JPY za noc (2700 PLN). Większość z nas zapłaci od 200 do 1000 JPY podatku. Celem jest zrównoważenie rozwoju turystyki z jakością życia mieszkańców i finansowanie infrastruktury. Kioto rozważa też dwupoziomowe ceny biletów na autobusy.
Dlaczego Japonia wprowadza te zmiany? Kontekst Overtourismu
Wszystkie te działania nie biorą się znikąd. Japonia, podobnie jak wiele innych popularnych kierunków, boryka się z wyzwaniami związanymi z nadmierną turystyką (overtourismem).
Istotnym elementem strategii walki z nadmierną turystyką jest zachęcanie turystów do odwiedzania mniej znanych, ale równie atrakcyjnych regionów Japonii. Ma to na celu odciążenie najpopularniejszych miast, takich jak Tokio czy Kioto, i bardziej równomierne rozłożenie korzyści płynących z turystyki. Przykładem takich działań jest kampania promująca region na przykład Hokuriku, gdzie nawet można dostać dofinansowania na nocleg (choć jest to skierowane raczej do krajowych turystów).
W przypadku niektórych szczególnie obleganych atrakcji wprowadzane są konkretne limity. Przykładem jest ograniczenie liczby osób mogących dziennie wspinać się na Górę Fujii do 4000 oraz wprowadzenie opłat za korzystanie ze wszystkich głównych szlaków.
Podejście Japonii do problemu nadmiernej turystyki jest wielotorowe i obejmuje zarówno środki kontroli i zarządzania popytem, jak i działania mające na celu dywersyfikację oferty turystycznej. Wiele z tych strategii jest obecnie w fazie planowania lub wczesnej implementacji, co oznacza, że ich pełny wpływ na doświadczenia turystów będzie widoczny dopiero w nadchodzących latach. Niemniej jednak, turyści planujący podróż do Japonii powinni być świadomi tych trendów i śledzić aktualne informacje, gdyż sytuacja jest dynamiczna, a nowe regulacje mogą wpłynąć na planowanie i koszty podróży.
Praktyczne porady dla podróżujących do Japonii (teraz i w przyszłości):
Mimo pewnych zmian, Japonia absolutnie nie zamyka się na turystów! Wymagać to będzie jednak nieco więcej świadomości i planowania.
Dokładne planowanie i budżetowanie: Uwzględnij potencjalne zmiany cen i możliwość dodatkowych opłat.
Wczesne rezerwacje: Dotyczy to szczególnie noclegów w popularnych miejscach i w szczycie sezonu, a także biletów kolejowych (np. Shinkansen).
Elastyczność: Rozważ podróż poza głównym sezonem lub odwiedzenie mniej obleganych regionów. To szansa na autentyczne doświadczenia i często niższe ceny.
Weryfikacja cen u źródła: Zawsze sprawdzaj aktualne ceny na oficjalnych stronach hoteli, atrakcji i przewoźników.
Ubezpieczenie: To absolutna konieczność! Koszty leczenia w Japonii są wysokie.
Korzystanie z "Visit Japan Web": Rejestracja w tym systemie (a w przyszłości w JESTA) może znacząco usprawnić procedury wjazdowe.
Jak weryfikować informacje i unikać dezinformacji?
Polegaj na oficjalnych źródłach: Strony japońskich ministerstw (MSZ, MLIT, JTA), ambasad, oficjalne witryny atrakcji.
Podchodź krytycznie do mediów społecznościowych i nieoficjalnych blogów. Sprawdzaj, czy powołują się na potwierdzone dane.
Zwracaj uwagę na daty publikacji informacji – sytuacja jest dynamiczna.
Podsumowując: Spokojnie, Japonia wciąż czeka!
Podróż do Japonii w 2025 roku i później rzeczywiście może wymagać większej świadomości kosztów i staranniejszego planowania niż kiedyś. Skumulowany efekt inflacji, pewnych podwyżek cen w sektorze turystycznym, potencjalnych lokalnych podatków i opłat (jak w Kioto) oraz sporadycznych, punktowych podwójnych cenników oznacza, że spontaniczna, ultraniskobudżetowa (co do Japonii może i tak być utrudnione ze względu chociażby na koszt biletów lotniczych) podróż, szczególnie do najpopularniejszych miejsc, może być trudniejsza. Jednak twierdzenie, że Japonia staje się niedostępna lub drastycznie utrudnia wjazd, to gruba przesada. Japonia nadal oferuje niesamowite doświadczenia, a świadome przygotowanie pozwoli Wam cieszyć się nimi bez niepotrzebnego stresu i nieprzyjemnych niespodzianek.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomógł Wam lepiej zrozumieć obecną sytuację. Nie rezygnuj z japońskich marzeń - mądrze zaplanuj podróż z Centrum Japońskim Maru Gaku.




Źródła
https://www.kantei.go.jp/jp/singi/kankorikkoku/dai26/gijiyousi.pdf
https://www.japan.travel/en/ca/news/changes-are-coming-to-tax-free-shopping-in-japan/
https://www.indailysa.com.au/news/in-depth/2025/03/27/japan-tourist-prices
https://mainichi.jp/english/articles/20250217/p2a/00m/0na/012000c
https://www.asahi.com/ajw/articles/15527633#:~:text=To%20meet%20growing%20demand%20for,to%20Central%20Japan%20Railway%20Co

Centrum Japońskie Maru Gaku
dzięki naszym kursom językowym, planom podróżniczym i kontaktom biznesowym.
Kontakt
kontakt@marugaku.pl
Martyna +48 881 914 807
© 2024. All rights reserved.
Doświadcz Japonii
Marta +48 601 351 718
Paulina +48 501 056 908